نوشته شده توسط : رعنا

ورزش یکی از اثرگذار ترین عوامل در موفقیت جدیدترین روش های جراحی جراحی لاغری به حساب می آید. ورزش می تواند به بیماران جراحی لاغری کمک کند تا علاوه بر کاهش وزنی ایده آل و حفظ وزن جدید خود، سالم زندگی کنند. پس از عمل لاغری ، پزشک احتمالا به شما توصیه می کند که یک مربی ورزش حرفه ای انتخاب کنید که با توجه به نیاز ها، توانایی ها و اهداف کاهش وزنی تان برنامه ای مناسب برای شما تنظیم کند. اما ورزش بعد از جراحی لاغری چه اهمیتی دارد؟ چه زمان می توان فعالیت های فیزیکی و ورزش را پس از جراحی لاغری آغاز کرد؟ چه نوع ورزش هایی برای بیمارانی که جراحی لاغری داشته اند مفید تر است؟ در ادامه این مقاله به توضیح این موضوعات می پردازیم.

فواید ورزش بعد از جراحی لاغری

فعالیت های ورزشی پس از اسلیو معده ،بای پس ، ساسی بای پس  یا انواع دیگر جراحی لاغری، به بهبودی هر چه سریعتر بیمار کمک می کند. همچنین ورزش می تواند علاوه بر افزایش گردش خون و کاهش خطر لخته شدن خون، موجب تسریع بهبود جای بخیه حاصل از جراحی و بهبود عملکرد روده شود.

به طور کلی، ورزش می تواند موجب بهبود سلامت جسمانی و روانی پس از جراحی لاغری شود. ورزش تولید هورمون اندورفین را افزایش داده و از این طریق با استرس و افسردگی مبارزه می کند. بسیاری از بیماران به علت چاقی مفرط قبل از جراحی اعتماد به نفس خود را از دست داده اند و زخم های روحی زیادی را با خود به همراه دارند. از این جهت ورزش می تواند روحیه از دست رفته آنها را به سرعت باز گرداند.

آیا ورزش می تواند مانع افتادگی و شل شدن پوست شود؟

با وجودی که جراحی لاغری فواید بسیاری دارد و می تواند موجب کاهش وزن و تناسب اندام فرد شود، اما متاسفانه مانع شل شدگی و افتادگی پوست پس از جراحی لاغری نخواهد شد. از این رو در صورتی که برای مدت زیادی به چاقی مفرط دچار بوده اید، ممکن است دچار افتادگی و شل شدگی پوست خصوصا در اطراف سینه، شکم، پهلو و ران شوید.

ورزش های قدرتی خصوصا بدنسازی تاثیر به سزایی در سفت شدن افتادگی های جزئی داشته و قادرند آنها را تا حد زیادی بهبود بخشند. با این وجود در اکثر موارد، برای حذف کامل این پوست های اضافه، نیاز به جراحی های زیبایی نظیر ابدومینوپلاستی یا لیفت یا پروتز سینه وجود خواهد داشت. بهتر است به این منظور ابتدا از یک جراح پلاستیک وقت مشاوره گرفته و با او مشورت کنید.

ورزش های مفید در ۱ الی ۶ ماه پس از جراحی لاغری

بیشتر پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که فعالیت های ورزشی را در روز های اول با پیاده روی آغاز کنند. ابتدا با یک یا دو روز در هفته آغاز کنید و پیوسته و کم کم آن را افزایش دهند.. اما دیگر ورزش های مفید در این مدت چه می باشند؟

  • پیاده روی
  • رقص 
  • یوگا 
  • ورزش های استقامتی


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 760
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

جراحی مینی بای پس معده کاملا بازگشت پذیر است. اگر فرد پس از جراحی مینی بای پس دچار مشکل خاصی شود و یا به درستی به تغییرات ناشی از آن پاسخ ندهد، می توان تغییرات را به حالت اول بازگرداند. جراحی بازگشت مینی بای پس معده می تواند در طول دوره نقاهت جراحی اول و یا در هر زمان پس از جراحی که بیمار مشکل خاصی داشته باشد، انجام گیرد. سایر مزایای جراحی مینی بای پس معده شامل موارد زیر است:

  • از آنجایی که جراحی مینی بای پس معده از پیچیدگی و دشواری کمتری برخوردار است،هزینه آن از هزینه عمل جراحی لاغری به روش بای پس کمتر خواهد بود.
  • دوره نقاهت جراحی مینی بای پس معده معمولا یک روز است. در واقع یک روز طول می کشد تا بیمار به طور کامل از جراحی بهبود پیدا کند.
  • میزان کاهش وزن بیمار پس از جراحی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد متغیر است.
  • جراحی مینی بای پس معده کمتر از یک ساعت طول می کشد و به روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد. جای بخیه حاصل از جراحی لاغری به این روش، بسیار کوچکتر از جراحی باز بوده و طی مدت کوتاهی محو می شوند.
  • با این جراحی احساس گرسنگی به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. بیمار به سرعت پس از جراحی متوجه این کاهش اشتها خواهد شد.

کاهش وزن با مینی بای پس

معایب مینی بای پس معده

از مهمترین معایب این روش می توان به ورود صفرا به درون معده و احتمالا به درون مری اشاره کرد. این ریفلاکس مزمن صفرا می تواند با افزایش احتمال اختلال در عادات ماهیانه مرتبط باشد که ممکن است بیش از ۳۰ سال ادامه پیدا کند. به همین دلیل جراحی مینی بای پس معده هنوز به طور رسمی توسط ایالات متحده آمریکا تایید نشده است.

علاوه بر این سوء جذب روده می تواند منجر به کمبود آهن، کم خونی و اسهال نیز شود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 1415
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا
شيمي­ درماني و پرتوتابي، سلول­هاي سرطاني را نابود مي­ كنند؛ اما اين روش­هاي درماني همچنين مي­توانند به سلول­هاي سالم شما آسيب بزنند و احساس شما از بدنتان را تغيير دهند. همچنين مي­ توانند باعث:

 

كاهش اشتها

درمان سرطان پستان مي­تواند باعث شود شما احساس گرسنگي نداشته باشيد، بنابراين ممكن است نتوانيد مواد مغذي كه بدنتان به آن نياز دارد را تأمين كنيد

تهوع و استفراغ

بعضي (و نه همه) افراد كه درمان سرطان پستان دريافت مي­كنند، تهوع خواهند داشت. اين مي ­تواند درست بعد از درمان يا چند روز بعد از آن اتفاق بيافتد. درباره­ ي داروهايي كه ممكن است حال شما را بهتر كنند با پزشكتان صحبت كنيد

زخم دهاني

  • گاهي اوقات درمان سرطان پستان مي­تواند باعث ايجاد زخم در دهان يا حلق شما شود. درباره­ي راهي كه درد شما را متوقف كند، با پزشك يا دندان­پزشك خود صحبت كنيد.
  • از پزشكتان بخواهيد تا داروهايي براي بهبودي زخم دهانتان تجويز كند.
  • غذاهاي نرمي مصرف كنيد كه دهان و حلقتان را تحريك نكند، مثل خاگينه، ماكاروني و پنير، غذاهاي گياهي بخارپز و موز.
  • غذايتان را به قطعا كوچك تقسيم كنيد.
  • از مصرف مركبات، مواد تند و فلفلي و شور و غذاهاي خشن و سفت خودداري كنيد.

ريزش موها

  • همه­ ي افراد در طول دوره­ي درمان سرطان خود موهايشان را از دست نخواهند داد. اين بستگي به نوع شيمي­ درماني و دوزي كه شما دريافت مي­ كنيد دارد. پزشك شما به شما خواهد گفت كه انتظار مي­ رود موهايتان بريزد يا نه.
  • درحالي‌كه بيماري احساس مي­كند كه موهايش در حال نازك و ضعيف شدن هستند، فرد ديگري ممكن است تمام موهايش بريزد. همچنين ابروها و مژه­ هايش. گاهي اوقات اين ريزش، ناگهاني اتفاق مي­افتد. گاهي هم ريزش مو به‌صورت چند هفته بعد از شروع درمان شما آغاز مي ­شود.
  • بعضي از زنان با كوتاه كردن موهاي خود، براي اين عارضه خود را آماده مي­كنند. شما همچنين مي­ توانيد از كلاه گيس شيمي درماني استفاده كنيد.
  • زماني كه رشد موهايتان دوباره آغاز مي ­شود، ممكن است جنس آن‌ها كمي متفاوت باشد؛ اما اكثر زنان متوجه هيچ تغييري نمي ­شوند. خبر خوب درباره­ ي ريزش موها اين است كه اين عارضه با اتمام درمان متوقف خواهد شد. بعد از چند ماه از پايان درمان، رشد مجدد موها شروع خواهد شد.

افزايش احتمال عفونت

شيمي­ درماني و پرتودرماني براي درمان سرطان پستان، ممكن است توليد گلبول­هاي سفيد در مغز استخوان شما را كاهش دهند كه اين گلبول سفيد وظيفه مقابله با ميكروب­ها و عفونت را دارد. سعي كنيد ۷ تا ۱۰ روز پس از شيمي­ درماني، از حضور در مكان­هاي شلوغ، ارتباط نزديك با افراد بيمار پرهيز كنيد. در اين زمان ممكن است ايمني بدن شما تضعيف شده باش



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 791
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان روشی برای بهبود عملکرد، وضعیت و ظاهر دندان ها می باشد.

ارتودنسی در لغت به معنی ردیف کردن دندان ها است.
اگر دندان ها به هر دلیلی (کوچک بودن فک یا کجی دندان) روی هم افتاده باشند و یا هم تراز نباشند، جویدن یا گاز گرفتن با دشواری صورت می گیرد.

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان ها ی نامرتب را ردیف می کند و ناهنجاری های فک را جراحی و اصلاح میکند؛ .

به متخصص ارتودنسی ارتودنتیست گفته می شود.

چگونه می توانم بفهمم که من به ارتودنسی نیاز دارم؟

اگر شما هر کدام از موارد زیر را در دندان ها و فکین خود مشاهده کردید بهتر است با یک ارتودنتیست درمورد دندان های خود مشورت کنید.

البته ارتودنسی از عبارات زیادی استفاده می کند که ممکن است برای شما نا آشنا باشد.

 

در اینجا برخی از اصطلاحات و معنای آنها ذکر شده است.

خط میانجی نا به جا

فاصله

ازدحام

اوربایت یا دیپ بایت

کراس بایت

اپن بایت

آندربایت

یک ارتودنتیست طرح درمان مرا بر چه اساسی در نظر می گیرد؟

متخصص ارتودنسی به وسیله معاینه دندان های شما تشخیص می دهد که آیا شما می توانید از ارتودنسی استفاده کنید و یا نیازی به ارتودنسی ندارید و مدت زمان ارتودنسی چقدر است.

تشخیص یک ارتودنتیست بر اساس ابزارهای تشخیصی که شامل موارد زیر است می باشد:

  • تاریخچه کامل پزشکی و دندانپزشکی
  • معاینه بالینی
  • قالب گیری از دندان
  • عکس های رادیو گرافی

انواع روش های درمان در ارتودنسی چیست ؟

ارتودنتیست شما برای درمان از بسیاری از لوازم ارتودنسی ثابت و متحرک کمک می گیرد.

این دستگاه ها به منظور حرکت دادن دندان ها ، باز سازی ماهیچه ها و رشد فک ها استفاده می شوند.

این وسایل با وارد آوردن فشار محاسبه شده ای بر روی دندان ها کار می کنند .

متخصص ارتودنسی شما تشخیص می دهد که از کدام روش ارتودنسی برای بر طرف کردن مشکل شما استفاده کند.

انواع روش های ارتودنسی



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

عملكرد و فيزيولوژي پستان :

 پستان ها بر روي عضلات قفسه سينه كه دنده ها را مي پوشانند، قرار دارند.قبل از

هر پستان از ۱۵ تا ۲۰ لوب تشكيل شده است. لوبها از تعداد زيادي لوبولهاي كوچك تر تشكيل شده است.

لوبول ها شامل گروه هايي كوچك از غدد هستند كه مي توانند شير توليد كنند.

شير از لوبولها از ميان لوله هاي نازكي كه مجاري ناميده مي شوند، به سوي نوك پستان جريان مي يابد.

نوك پستان در مركز يك ناحيه تيره پوست به نام آرئولا (areola) قرار دارد.ناحيه بين مجاري و لوبول ها را چربي پر مي كند.

پستان همچنين، شامل عروق النفاوي است. اين عروق به اندام هاي گرد و كوچكي به نام غدد لنفاوي منتهي مي شوند.

تعدادي از غدد لنفاوي نزديك پستان در ناحيه زير بغل (axila)، بالاي استخوان ترقوه، در قفسه سينه پشت استخوان قفسه و بسياري از قسمت هاي ديگر بدن، وجود دارند.

غدد لنفاوي باكتري، سلول هاي سرطاني يا مواد مضر ديگر را به دام مي اندازند.

آسيب شناسي و ميزان شيوع سرطان پستان :

 حال با دانستن عملكرد پستان ، آشنايي با سرطان پستان راحت تر محقق مي شود.

سرطان پستان سرطاني است كه در بافت هاي پستان ، معمولا در مجاري (لوله هايي كه شير را به نوك پستان حمل مي كنند) و لوبولها (غدد توليد كننده شير) شكل مي گيرد.

اين سرطان در مردان و زنان اتفاق مي افتد هرچند كه در مردان نادر است.

سرطان پستان پس از سرطان ريه، دومين علت مرگ ناشي از سرطان در بين زنان آمريكايي است .

در بين زنان ايراني سرطان پستان در حال افزايش است.

هم اكنون آمار ساليانه سرطان پستان در جهان، به بيش از يك ميليون مورد تشخيص و چهل هزار مورد مرگ و مير مي رسد .

يك پنجم مرگ و مير در زنان ۵۰-۴۰ ساله و ۱۰۰-۶۰ ميليارد دلار هزينه هاي مستقيم و غير مستقيم مربوط به آن است.

رايج ترين سن تشخيص اين بيماري بين ۵۵ تا ۵۹ سال مي باشد.

 زنان مبتلا به سرطان پستان ۳ تا ۴ مرتبه خطر بالاتري در گسترش سرطان جديد در پستان ديگر خود دارند.

سن ابتلا به سرطان پستان در كشور ايران :

 سن ابتلا به سرطان پستان در كشور ايران با توجه به جمعيت جوان در حدود ۱۰ سال كمتر از آمار جهاني مي باشد.

از هر ۳۵ زن در كشور ايران يك نفر به سرطان پستان مبتلا مي باشد .

بنابراين در كشور ايران بعد از حوادث و بيماري هاي قلبي و عروقي سرطان پستان شايع ترين علت مرگ و مير است.

درمان سرطان پستان شامل جراحي ،شيمي درماني و پرتودرماني است.
دغدغه بسياري از بيماران پس از جراحي وشيمي درماني از دست دادن موها است.
يكي از گزينه هاي پيش رو براي حفظ روحيه واعتماد به نفس بيمار استفاده از كلاه گيس طبیعی است.

 به اين ترتيب فعاليت هاي اجتماعي بيمار نيز تحت تاثير بيماري قرار نمي گيرد

 



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 878
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

جراحی مینی بای پس معده از جدیدترین روش جراحی لاغری  است که ترکیبی از عمل اسلیو معده و بای پس معده  به شمار می رود. کاهش وزن با مینی بای پس معده به دو صورت انجام می شود. این جراحی بر خلاف بای پس نرمال، روده کوچک و معده را تنها با یک آناستوموز (نقطه اتصال) به یکدیگر متصل می کند. به همین دلیل جراحی مینی بای پس معده با نام بای پس تک آناستوموزی نیز شناخته می شود.

با بستن میزان قابل توجهی از حجم معده در جراحی مینی بای پس معده، میزان غذایی که معده می تواند در خود نگه دارد را محدود کرده و خالی شدن کیسه معده را به تاخیر می اندازد. این امر موجب می شود تا بیمار برای مدت طولانی تری احساس سیری کند.

جراحی مینی بای پس معده بازگشت پذیر است.

در مینی بای پس، کیسه جدید معده که باریک و بلند است از سایر معده جدا شده و بخیه زده می شود. برخلاف اسلیو معده  ، بخش باقی مانده از معده، برداشته نمی شود و در بدن خواهد ماند. البته غذا به منطقه تحتانی خط بخیه که بخش کنار گذاشته شده ی معده است، وارد نخواهد شد. معده پس از جراحی باز هم مایع گوارشی و آنزیم های ضروری برای عمل هضم و جذب مواد غذایی را تولید می کند. بخش میانی روده کوچک (۱.۵ متر پس از ابتدای آن) با یک آناستوموز به انتهای کیسه جدید معده متصل می شود. از این رو در صورت شکست جراحی می توان تغییرات مینی بای پس معده را به حالت اول بازگرداند.

تفاوت مینی بای پس معده با بای پس معده چیست؟

در جراحی مینی پس تنها یک آناستوموز (نقطه اتصال معده به روده کوچک) وجود دارد، ولی در بای پس عادی دو آناستوموز(نقطه اتصال معده به روده کوچک و نقطه اتصال بخشی از روده کوچک به خودش) وجود خواهد داشت. برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند، کاهش وزن با این روش بهتر جواب می دهد زیرا سوء جذب در مینی بای پس بسیار قابل توجه تر از بای پس عادی است . همچنین حجم کیسه معده در جراحی مینی بای پس بیشتر از جراحی بای پس خواهد بود. این امر امکان بروز مشکلات و عوارض جراحی را تا حد زیادی کاهش می دهد



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 872
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

بازسازی و احیا کردن سلامت دندان ها را به نوعی ایمپلنت می گویند .

ایمپلنت دندان نوعی پیوند اعضا است که جایگزین یکی از اعضا از دست رفته بدن می شود .

این جسم خارجی ارتباط موفقیت آمیزی با بافت های بدن برقرار خواهد کرد .

ایمپلنت دندانی تشکیل شده از جایگذاری یک پیچ ازجنس فلز تیتانیوم به جای ریشه دندانی که از دست رفته است .

سازگاری پایه فلز تیتانیوم با سلولهای بدن همه افراد یکسان است .

این پایه فلزی در فک فرو می رود ولی نه بطور کامل بلکه قسمتی از آن از فک بیرون می ماند .

روی پایه از فک بیرون زده روکش دندان همرنگ با دندان های کناری کار گذاشته می شود .

اطلاعات بیشتر : تداخل روکش دندان با درمان ارتودنسی

مدت زمان لازم برای انجام ایمپلنت دندانی چقدر است ؟

پس از کاشت پایه فلزی در فک بطور معمول مدت سه الی چهار ماه زمان لازم است.

تا فک تحریک شود و استخوان سازی خود را در اطراف جداره پایه تیتانیوم به اتمام برساند .

جداره ایمپلنت کاشته شده در فک حالا بطور کامل توسط استخوان سازی احاطه شده و در فک به اندازه یک ریشه طبیعی محکم و ثابت شده است .

در چه سنی می توان ایمپلنت کرد ؟

سن کاشت ایمپلنت و جبران دندان از دست رفته از سن هجده سالگی به بالا امکان پذیر می باشد .

اگر شما پوکی استخوان نداشته باشید ، ارتودنسی و کاشت دندان راحتتر صورت می گیرد.

در سنین بالای میانسالی تا زمانی که شما دارای لثه های سالمی هستید و از بافت استخوانی خوبی برخوردار هستید می توانید از کاشت ایمپلنت دندانی بهره بگیرید .

سن کاشت دندان و جبران دندان از دست رفته از سن هجده سالگی به بالا امکان پذیر می باشد .

اگر شما پوکی استخوان نداشته باشید ، ارتودنسی و کاشت دندان راحتتر صورت می گیرد.

در سنین بالای میانسالی تا زمانی که شما دارای لثه های سالمی هستید و از بافت استخوانی خوبی برخوردار هستید می توانید از کاشت ایمپلنت دندانی بهره بگیرید .



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

تخصص های دندانپزشکی – شما برای مشکلات دهان و دندانتان به کدام دندانپزشک مراجعه می کنید؟

اگر دچار دندان درد شوید با کدام دندانپزشک ملاقات می کنید؟

زمانی که می خواهید شلوغی و ازدحام دندان های بهم ریخته خود را ردیف کنید چه طور؟

اگر قصد زیباتر کردن دندان های خود را داشته باشید از کدام دندانپزشک کمک می گیرید؟

یا برای جایگزینی دندان از دست رفته خود چه می کنید؟

هنگامی که دندان شیری فرزندتان زودتر از موعد بیفتد چه طور؟

واقعیت این است که بسیاری از ما از گوناگونی تخصص های دندانپزشکی بی اطلاع هستیم.

 

برای کدام مشکل به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در ابتدا شما باید بدانید گره مشکل شما به دست چه کسی باید باز شود.

اکثر دندانپزشکانی که فقط دوره دندانپزشکی عمومی را گذرانده اند می توانند بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان شما را حل و فصل کنند .

دندانپزشکان عمومی در بسیاری از موارد هم که در حیطه درمان آنها نیست بیماران را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند .

 

تخصص های دندانپزشکی

تخصص های دندانپزشکی که به رسمیت شناخته شده اند ده تخصص هستند که عبارتند از:

  • متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست )
  • متخصص درمان ریشه (اندودانتیست )
  • متخصص بیماری های دهان و تشخیص
  • متخصص ایمپلنت ( پروستودانتیست )
  • متخصص دندانپزشکی کودکان
  • متخصص رادیولوژی دهان فک و صورت
  • متخصص جراحی صورت و دهان و فک
  • متخصص جراحی لثه و ایمپلنت ( پریودانتیست )
  • متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
  • متخصص آسیب شناسی دهان ، فک و صورت ( پاتولوژیست دهان ودندان )


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1048
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

 جديدترين روش جراحي لاغري مانند  باي پس ، ساسي باي پس  يا اسليو معده  با كوچك كردن اندازه معده موجب محدود شدن كالري دريافتي بدن مي شوند. جراحي لاغري مي تواند به افرادي كه دچار چاقي مفرط هستند، كمك كند تا ميزان قابل توجهي (تا ۸۰ درصد) وزن كم كنند. در عوض جراحي هاي پيكر تراشي هيچ تاثيري بر اشتها، گوارش يا متابوليسم نداشته و موجب كاهش وزن قابل توجهي نمي شوند. در واقع در پيكر تراشي بيمار تنها به اندازه خارج كردن بافت هاي چربي وزن كم مي كند كه بسيار اندك است

امكان بازگشت وزن پس از جراحي پيكرتراشي به مراتب بيش از جراحي لاغري است

همانطور كه قبل تر گفته شد، جراحي لاغري موجب تغيير سيستم گوارش بدن مي شود. از اين رو مي توان گفت كاهش اشتها و كاهش وزن حاصل از آن مي تواند دائمي و هميشگي باشد. در مقابل در پيكرتراشي صرفا چربي هاي موضعي از برخي نقاط بدن خارج مي شوند كه مي توانند با عدم رعايت تغذيه مناسب و تحرك كافي، به راحتي برگردند. در نتيجه مي توان گفت كاهش وزن حاصل از جراحي هاي لاغري بسيار ماندگار تر از پيكر تراشي مي باشد.

بيمه هزينه پيكر تراشي را تقبل نمي كند اما هزينه جراحي لاغري را تا حد زيادي پوشش مي دهد

پيكر تراشي جزو جراحي هاي زيبايي محسوب مي شود به همين دليل شركت هاي بيمه هزينه آن را تقبل نمي كنند. اما جراحي لاغري به بهبود سلامت فرد كمك مي كند. از اين رو در صورتي كه BMI فرد ۴۰ باشد و يا از بيماري هاي مرتبط با چاقي رنج ببرد، بيمه تا حد زيادي هزينه عمل جراحي لاغري را پوشش مي دهد



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 1155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

نكات زير در مورد استفاده از داروهاي شيمي درماني خوراكي ضرورت دارد :

  • داروهاي شيمي درماني خوراكي تمامي عوارض تزريق وريدي مثل عفونت، خونريزي، اسهال ،ريزش مو ، زخم دهان و… را مي تواند به دنبال داشته باشد.
  • داروي شيمي درماني در يك پروتكل مشخص و طبق يك جدول زمان بندي شده منظم استفاده خواهد شد.
  • قبل از شروع هر دوره شيمي درماني نياز به انجام آزمايش خون و تنظيم دوز توسط پزشك معالج مي باشد.
  • داروهاي شيمي درماني خوراكي بايد در جاي خنك و دور از دسترس بچه ها نگهداري شود.
  • داروي شيمي درماني خوراكي نبايد شكسته و دو تيكه شود و فقط خود بيمار آن را برشته و استفاده نمايد و همراهان نبايد با اين دارو در تماس باشند.
  • براي جلوگيري از اشتباه بيمار و همراهان، بايد تمام اطلاعات لازم در مورد دوز مصرفي، طول دوره مصرف، شرايط استفاده و … از پزشك معالج دريافت گردد. براي مثال بعضي از داروها لازم است وسط غذا خورده شود در حاليكه داروهاي ديگر بايد ۲-۱ ساعت بعد از غذا ميل شود. دانستن اين نكات براي اثربخشي بهتر ضروري است.
  • از عوارض سمي داروهاي شيمي درماني بايد بطور كامل آگاه بوده تا در صورت بروز اولين علايم با تيم درماني خود مشورت نماييد.
  • در مورد نحوه نگهداري اين داروهاي خوراكي شيمي درماني اطلاعات لازم را از تيم درماني خود بگيريد.

مشورت باپزشك درمورد تغيير مقدار(دوز) دارو :

دوزهاي شيمي درماني خوراكي به گونه اي تنظيم شده است كه همان سطح دارو در بدن شما باقي مي ماند تا سلول هاي سرطاني را از بين ببرد.

عدم استفاده از شيمي درماني به روش صحيح مي تواند بر چگونگي عملكرد آن تأثير بگذارد ، و حتي ممكن است باعث رشد سرطان شود.

گاهي اوقات تغيير دوز لازم است ، اما هيچ تغييري ايجاد نكنيد ، مگر اينكه پزشك به شما بگويد اين كار را انجام دهيد.

حتي بعد از اينكه احساس بهتري پيدا كرديد ، ممكن است هنوز سلولهاي سرطاني در بدن شما وجود داشته باشد كه شيمي درماني بايد با آن مبارزه كند.

ممكن است پزشك شما مجبور شود مقدار مصرف داروهاي ديگر را به شما تغيير دهد يا به شما كمك كند تا احساس بهتري داشته باشيد.

استفاده ازداروهاي خوراكي شيمي درماني در خانه ، آزادي بيشتري را به شما مي دهد بدون اينكه ويزيت هاي درماني زيادي داشته باشيد.

ممكن است خيلي وقت ها پزشك و پرستار خود را نديده باشيد، اما حتما با هرگونه سؤال يا نگراني كه داريد با آنها تماس بگيريد.

برخي از عوارض مصرف دارو قابل پيشگيري يا حل است.

مانند مصرف برخي غذاها يا ميوه ها براي كاهش زخم دهاني يا استفاده از  كلاه گيس شيمي درماني براي از دست دادن موها.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 1064
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

در ابتدا باید گفت که دندانپزشکی ترمیم و زیبایی را می توان در دو بخش بررسی کرد. یکی دندانپزشکی ترمیمی و دیگری دندانپزشکی زیبایی

اقداماتی که در جهت بهبود ظاهری دندان ها، لثه ها یا کام، انجام می شود دندانپزشکی زیبایی نامیده می شود.

با این حال برخی از درمان های زیبایی دندان باعث افزایش سلامت دندان نیز می شوند.

به عنوان مثال پرکردگی های سرامیکی رنگ دندان ظاهر بهتری دارند و حتی در مقایسه با پرکردگی های فلزی، نیازمند تراشیدن مقدار کمتری از مینای دندان می باشند.

دندانپزشکی زیبایی ممکن است شامل اضافه کردن یا حذف موادی از دندان باشد.

برخی از دندان پزشکان، تمایل به دندانپزشکی زیبایی از نوع ((دوستار دندان)) دارند.

و این به معنی پرهیز از هر اقدام غیر قابل بازگشتی است که روی دندان ها انجام می شود.

اقدامات دوستار دندان شامل سفید کردن دندان، برخی ارتودنسی ها( ارتودنسی ثابت , ارتودنسی متحرک) و کامپوزیت دندان می باشد

خدمات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی

  • اینله و اُنله
  • بلیچینگ
  • ونیر
  • روکش دندان و بریج
  • باندینگ
  • تراشیدن و شکل دادن مینای دندان
  •   ایمپلنت

درمان های دیگر زیبایی لثه

دسته ای دیگر از درمان های زیبایی نیز می توانند لبخند شما را بهبود بخشند.

این درمان ها می توانند در زمینه های زیر به بیمار کمک کنند.

  • نامتقارن بودن خط لثه
  • دندان هایی که بسیار بلند یا بسیار کوتاه می باشند
  • ریشه های مشخص و نمایان
  • عقب نشینی لثه ها یا استخوان فک

در صورتی که دچار این چنین مشکلاتی هستید

و درباره ی ظاهر دندان خود نگرانید

از دندانپزشک زیبایی خود بپرسید که بهترین گزینه ی موجود برای اصلاح مشکل و بهبود لبخندتان چه می باشد

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1074
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

جراحي ساسي باي پس معده به عنوان جديد ترين روش جراحي لاغري با تركيب دو جراحي اسليو معده و باي پس معده معرفي شد. اين جراحي كه به روش بسته (لاپاراسكوپي) انجام مي‌شود، در برطرف كردن بيماري هاي ديابت و فشار خون اثر به سزايي دارد.

بعد از اين جراحي، غذا از دو مسير عبور خواهد كرد؛ يكي مسير عادي اثني عشري و ديگري، مسير جديد معده به روده باريك.

اين موضوع باعث مي‌شود كه بيمار به هيچ وجه به بيماري كمبود مواد معدني و عناصر مهم خوني مبتلا نشود.

بعد از اين مسير غذا به روده راه پيدا خواهد كرد و باعث ترشح هورمون‌ها، واسطه‌هاي پروتئيني، افزايش توليد انسولين از ديواره آن مي‌شود. به همين دليل ساسي باي عامل كاهش قند و چربي و اسيداوريك خون شناخته شده است.

 

با توجه به اينكه اين جراحي تركيبي از دو جراحي اسليو معده و باي پس معده است، بالتبع هزينه آن بيشتر از هر كدام از اين جراحي ها مي‌باشد و البته به همان نسبت، اثر بخشي آن نيز بيشتر از همه جراحي‌هاي چاقيست.

  • عوارض جراحي ساسي باي پس چگونه است؟

احتمال شكست اين جراحي كمتر از ۲ درصد است؛ به همين دليل اين جراحي به عنوان اثربخش‌ترين جراحي چاقي شناخته مي‌شود. با اين وجود بايد عوارض ۲ درصدي آن را در نظر گرفت. بايد گفت در صورتي كه دستورات پزشك بعد از جراحي به خوبي رعايت نشود، احتمال اين خطرات افزايش مي‌يابد



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 1055
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

طي جراحي اسليو معده بخشي از معده براي هميشه جدا مي شود و بقيه آن با استفاده از منگنه جراحي بسته خواهد شد. اندازه معده پس از جراحي تا 75 درصد كاهش پيدا مي كند.

جراحي اسليو معده، هم به تنهايي مي تواند به عنوان يك روش درمان چاقي استفاده شود و هم ممكن است پيش نيازي براي انجام ساير جراحي هاي لاغري مانند باي پس معده باشد.

روند جراحي اسليو معده چگونه است؟

 

قبل از شروع جراحي اسليو معده، بيمار توسط تيم بيهوشي بيهوش خواهد شد. اسليو معده معمولا به كمك دوربين كوچكي به نام لاپاراسكوپ انجام مي گيرد كه درون معده قرار گفته و براي جراحان امكان ديدن درون معده را فراهم مي كند.

جراح لاغري دو تا پنج سوراخ روي شكم بيمار ايجاد مي كند و لاپاراسكوپ و ساير ابزار مورد نياز جراحي را از درون اين سوراخ ها عبور مي دهد. تيم جراحي قسمت اعظمي از معده را جدا كرده و بخش باقي مانده را با استفاده از بخيه جراحي مي بندند. پس از جراحي شكل معده عمودي و موزي شكل خواهد شد.

جراحي اسليو معده بين 60 تا 90 دقيقه به طول مي انجامد.

جراحي اسليو معده به چه دلايلي انجام مي شود؟ 

 

علت اصلي انجام جراحي اسليو معده، كمك به كاهش وزن در افرادي است كه به چاقي مفرط دچار هستند. با اين حال كاهش وزن تنها دليل اسليو معده نيست و ممكن است به دلايل ديگري نيز انجام شود.

به طور كلي علاوه بر كاهش وزن، ممكن است برخي بيماران تغييرات زير را پس از جراحي اسليو معده تجربه كنند.

·       افزايش كلسترول خوب و كاهش كلسترول بد 

·       بهبود فشار خون بالا 

·       درمان ديابت نوع دو 

·       درمان آپنه خواب 

·       بهبود درد مفاصل 

عوارض جراحي اسليو معده 

 

از عوارض اسليو معده ميتوان به عفونت، خونريزي و در موارد نادر نشتي در خط بخيه اشاره كرد. درست پس از جراحي ممكن است بيمار دچار حالت تهوع، استفراغ يا يبوست شود.

برخي غذاها ممكن است با معده جديد شما سازگار نباشند.

همچنين ممكن است بدن در دريافت برخي از ويتامين ها و مواد معدني با مشكل مواجه شود. از اين رو بايد براي باقي عمر خود از مكمل هاي مواد معدني و ويتامين ها استفاده كنيد. پزشك شما اينگونه دارو ها را مطابق نياز بدنتان تجويز خواهد كرد.

هزينه جراحي اسليو معده 

 

هزينه عمل اسليو معده به عوامل بسيار زيادي بستگي دارد كه شامل:

  • هزينه هاي بيهوشي
  • هزينه هاي تجهيزاتبيمارستاني
  • دستمزد جراح لاغري
  • هزينه عكس ها وآزمايشات پيش از جراحي
  • هزينه ويزيت هايپزشك بعد از جراحي اسليو معده

مي باشند. در صورتي كه بيمار شرايط خاصي داشته باشد، بخشي از هزينه هاي جراحي اسليو معده تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت. شرايطي مانند داشتن BMI بالاي 40 و ياBMI  بالاي 35 به همراه ابتلا به يكي از بيماري هاي مرتبط با چاقي مانند فشار خون بالا و بيماري هاي قلبي.

 



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 1163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا
  • زماني كه شما و كودكتان مي دانيد كه با درمان سرطان انتظار ريزش موها وجود دارد، مي توانيد از قبل براي براي درمان ريزش مو شيمي درماني برنامه ريزي كنيد.
  • عكسي از كودك خود با موهايش بگيريد تا اگر او كلاه گيس خواست، سبك موهاي او در عكس به او كمك كند كه انتخاب درستي داشته باشد. همين طور كمي از موهاي او را قيچي كنيد تا رنگ و بافت موها را تطابق دهيد.
  • از كودك خود بخواهيد كه موهايش را كوتاه كند. زماني كه موها كوتاه است و كودك شما مي خواهد زماني كه موها شروع به ريختن كرد، آن ها را بپوشاند، كلاه هاي مختلف را امتحان كنيد تا ببينيد كدام يك كودك شما را راضي مي كند. احساس خوب در ظاهر براي بيشتر كودكاني كه تحت درمان سرطان قرار مي گيرند، بسيار مهم است. بنابر اين زمان مورد نياز را صرف اين مرحله كنيد تا پروسه را تا حد ممكن لذت بخش و آرامش بخش نماييد.
  • اگر كودك شما به استفاده از كلاه گيس علاقه مند است، ابتدا از پزشك خود براي شركت بيمه تائيديه بگيريد. بسياري از بيمه كننده هاي نظام سلامت، هزينه كلاه گيس را قبول مي كنند، اگر كه پزشك آن را تجويز كند. يك مغازه فروش كلاه گيس يا سالن آرايشي را انتخاب كنيد كه بتواند به انتخاب كلاه گيس براي كودك شما كمك كند. مددكار اجتماعي بيمارستان معمولا توصيه هايي را به شما ارائه مي كند.
  • درك كنيد كه بيشتر افراد نبايد كلاه گيس را همان طوري كه هست استفاده كنند. براي اينكه خوب به نظر بيايد، كلاه گيس معمولا نياز به كوتاه شدن، مدل دادن و ديگر تنظيمات توسط متخصص مراقبت مو دارد. همين طور كلاه گيس بايد اندازه ي درستي براي كودك شما داشته باشد تا او احساس راحتي كند.
  • عموما، موي مصنوعي شكل خود را حفظ مي كند و نياز به مراقبت كمتري از موي انسان دارد و ارزان تر نيز هست. هر دو نوع مو در انواع رنگ ها و بافت ها وجود دارند و شما بايد بتوانيد موي طبيعي كودك را تخمين بزنيد.
  • اگر بيمه شما هزينه كلاه گيس طبيعي را تحت پوشش قرار ندهد، سازمان هايي هستند كه به تامين كلاه گيس با هزينه ي كم يا بدون هزينه كمك مي كنند. به منابع مناسب براي اطلاعات درباره اين سازمان ها مراجعه كنيد. همين طور با بخش انجمن سرطان محلي خود براي كمك در تهيه كلاه گيس رايگان تماس بگيريد.
  • ممكن است صحبت با كودكان ديگري كه تجربه درمان سرطان و از دست دادن مو را داشته اند، براي شما و كودك شما كمك كننده باشد و بتوانيد بفهميد چه چيزي براي آن ها موثر بوده است و چه چيزي نبوده. مددكار اجتماعي بيمارستان شما مي تواند به شما كمك كند كه كودكان يا نوجوانان مبتلا به سرطان را براي تسهيم ديدگاه هايتان پيدا كنيد.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 1024
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

براي اولين بار واژه تاسيسات در سازه ها زماني بكار برده شد كه بشر با مواردي از جمله: ايجاد تهويه هوا، مجراي خروج سيلاب ها، جابجا كردن سنگ ها، جاي مناسب آتش، محل امن جهت نگه داري و ذخيره مواد غذايي، ايجاد موانع براي جلوگيري از ورود حيوانات وحشي و محل دفع فضولات در زندگي روزانه خود روبرو شد. همچنين، صنعت تاسيسات در ساختمان كه از چفت وبست ارگانيك اجزاء مختلف تشكيل شده است، داراي نقش اساسي جهت شناخت، اجراي دقيق، صحيح، علمي و افزايش عمر ساختمان مي باشد.

اهميت احداث دقيق تاسيسات:

اهميت اجراي دقيق تاسيسات در ساختمان و بهينه كردن آن زماني آشكار مي گردد كه به كار گرفتن كليه تجارب جهاني در صنعت تاسيسات و كوشش براي بومي كردن آن ها در جهت كاهش مصرف انرژي و افزايش عمر مفيد ساختمان بيان شود. تاسيسات با كيفيت مناسب در ساختمان باعث جلوگيري از تخريب و بازسازي زود هنگام و صرفه جويي در سرمايه اي كه در بخش توليد بكار گرفته شده است مي گردد.

تاسيسات مكانيكي ساختمان:  

عوامل زيادي بايد در طراحي تاسيسات مكانيكي يك ساختمان مد نظر طراح سيستم تهويه مطبوع قرار گيرند كه مهمترين آن ها عبارتند از:

الف) امكانات مالي كارفرما جهت احداث ساختمان

ب) شرايط معماري ساختمان

پ) شرايط اقليمي محل احداث ساختمان

ت) ميزان بار حرارتي داخل ساختمان

ث) جنبه هاي فيزيكي ساختمان وفضاي اطراف آن از نظر تطبيق با سيستم تهويه مطبوع و تجهيزات آن

وسايل و تجهيزات يك سيستم تهويه مطبوع احتياج به فضاي كافي براي نصب دارند كه اين مساله بايد مورد توجه مهندس طراح سيستم قرار گيرد. قبل از طراحي سيستم تهويه مطبوع بايد امكانات ساختمان جهت اختصاص فضاي مناسب مورد بررسي قرار گيرد. برخي از تجهيزات تهويه مطبوع مثل فن كوئل ها به فضاي كمي براي نصب نياز دارند ولي تجهيزات يك سيستم تهويه مطبوع مركزي كه هواي مطبوع مورد نياز چندين اتاق يا فضاي ساختمان را تامين مي كنند احتياج به فضاي بيشتري براي نصب كردن مي باشند.

همچنين، بخش هايي كه در تاسيسات مكانيكي يك ساختمان طراحي و محاسبه مي گردند نيز شامل:

  1. محاسبه بار سرمايش و گرمايش مورد نياز ساختمان
  2. انتخاب سيستم سرمايش و گرمايش(موتور خانه هوشمند يا غير هوشمند)
  3. محاسبه آب گرم مصرفي مورد نياز
  4. محاسبه منبع ذخيره آب
  5. محاسبه سيستم اطفاء حريق
  6. محاسبه سيستم كانال كشي و لوله كشي دستگاهها
  7. محاسبه و انتخاب تجهيزات موتورخانه


:: موضوعات مرتبط: طراحی تاسیسات مکانیکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

طراحي تاسيسات الكتريكي شامل بخش‌هاي زيادي مي‌باشد،براي مثال طراحي سيستم روشنايي،سيستم صاعقه گير،طراحي تابلو ها.،طراحي رايزر‌ها،چاه هاي ارت و….اصلي‌‌ترين بخش‌هاي طراحي تاسيسات الكتريكي ساختمان هستند كه تيم طراحي برق شركت شاخص صنعت تام با بهره گيري از به روز‌ترين نرم افزار‌هاي طراحي بهترين خدمات را به مشتريان و ساختمان ساز‌هاي عزيز ارائه ميكند.

يكي‌ از شاخصه ‌هاي اصلي‌ كه بايد در تيم هاي  طراحي تاسيسات الكتريكي ديده شود ، تجربه اجرايي تيم طراحي است كه كمك مي‌كند  طرح ارائه شده در هنگام اجرا به هيچ مشكلي برخورد نكند و يا در اجراي پروژه، تيم اجرايي به مشكلات رايجي اعم از : عدم هماهنگي‌ در رايزر ها،عدم سيني گذاري مناسب و…. برخورد نكنند كه‌اين نشان از تجربه بالا و تخصص تيم طراحي است.

نظارت بر اجرا:

يكي‌ از اصلي‌‌ترين بحث‌هاي كه در امر اجرا وجود دارد اجراي صحيح تيم اجرايي است،با توجه به حساس بودن تاسيسات الكتريكي ساختمان كه در صورت اجراي  غير صحيح(عدم رعايت نكات ايمني تخصصي برق)  ميتواند خسارت جاني و مالي طاقت فرسايي را براي كارفرما و مهندسين اجرايي به بار آورد، حضور يك ناظر به عنوان ناظر مقيم يا ناظر غير مقيم در پروژه‌هاي ساختماني امري ضروري است.

مشاوره پيش از ساخت:

يكي‌ از مهمترين قسمت ها در امر ساخت و ساز بحث مشاوره‌اي است.تيم مهندسين برق با استفاده از مطالعات و تحقيقات بروز خود به ساختمان ساز‌ها و كارفرمايان  براي انجام پروژه‌هاي خود مشاوره اي را ارايه مي دهند كه از هزينه اضافي و بيهوده جلوگيري شود و با انتخاب بهترين متريال كه از لحاظ فني‌ مورد تاييد استاندار‌هاي روز دنيا و از ديد مهندسي‌ داراي شاخصه‌هاي مناسب است پروژه‌هاي خود را اجرا كنند



:: موضوعات مرتبط: طراحی و ساخت تاسیسات الکتریکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1021
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

به طور خلاصه،به كسي كه به كمك تكنيك‌هاي جراحي، به لاغر شدن بيماران دچار چاقي مفرط كمك مي‌كنند متخصص لاغري گفته مي‌شود. جراح لاغري به افرادي كه با روش‌هاي ديگر موفق به كاهش وزن نشده‌اند كمك مي‌كند تا در يك مدت زمان كوتاه‌تر، به هدف خود يعني لاغري برسند. البته جراح لاغري واژه مناسبي براي اين جراحان نيست. از آنجايي كه اين پزشكان راه‌كار جراحي براي افراد چاق ارائه مي‌دهند، بهتر است آن‌ها را جراح چاقي خطاب كرد نه لاغري

 

 

دكتر طاها عنبرا

 

از جمله بهترين جراحان لاغري:

دكتر علي اميراحمدي در سال 1371 در رشته پزشكي عمومي در دانشگاه علوم پزشكي اهواز پذيرفته شد. سپس، رشته جراحي عمومي را براي مقطع تخصص در دانشگاه علوم پزشكي شيراز انتخاب نمود. در همان سال ها، ايشان به عنوان دانشجوي نمونه براي فراگيري جراحي لاپاراسكوپي گزينش شد و تنها فرد ذي صلاحي بود كه در بيمارستان هاي نيروي انتظامي، جراحي هاي لاپاراسكوپي را انجام مي داد. به طوريكه، در طول سه سال، بالغ بر 120 جراحي لاپاراسكوپي موفق را در كارنامه خود ثبت كرد.

 

دكتر طاها عنبرا متخصص جراحي عمومي و لاپاراسكوپي پيشرفته در تهران مي باشند و سال هاي متمادي در زمينه جراحي چاقي، لاپاراسكوپي و ديگر انواع جراحي فعاليت داشته اند. ايشان داراي بورد تخصصي جراحي عمومي از دانشگاه تهران بوده و در سال 2012 برگزيده ي كنگره ي بين المللي لاپاراسكوپي در بروكسل شدند. دريافت مدرك MIC از آمريكا، european scholl mis از بلژيك، euromi ايتاليا و دانشگاه شانگهاي چين، از ديگر مدارك و افتخارات او در اين زمينه مي باشد. ايشان در سال 1395 به عنوان پزشك نمونه در زمينه اخلاق و در سال 1393 به عنوان پزشك نمونه نظام پزشكي و همچنين خير نمونه سال انتخاب شدند. تاسيس بخش جراحي بيمارستان بين المللي تبريز از ديگر خدمات اين پزشك موفق و پر تلاش بوده است كه خود ايشان رياست بخش را به عهده دارند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 1515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

جراحي لاغري چيست؟

جراحي لاغري روشي است كه از طريق اعمال تغييرات بر روي سيستم گوارشي به كاهش وزن كمك مي كند. برخي از انواع جراحي هاي لاغري اندازه معده را كوچك مي كنند تا بيمار كمتر غذا خورده و سريع تر احساس سيري كند. ديگر انواع جراحي هاي لاغري ممكن است با تغيير روده كوچك و در نتيجه دستكاري جذب كالري و مواد غذايي به كاهش وزن بيمار كمك كنند.

در صورتي كه مبتلا به چاقي مفرط هستيد و از ديگر روش هاي طبيعي و غير طبيعي جواب نگرفته ايد، جديدترين متد جراحي لاغري مي تواند گزينه بسيار مناسبي برايتان باشد.

انواع جراحي لاغري

اكثر جراحان دنيا از سه روش متداول براي جراحي لاغري استفاده مي كنند كه شامل:

 اسليو معده

اسليو معده بهترين عمل جراحي لاغري شناخته شده است. طي اين جراحي، بخش اعظمي از معده برداشته مي شود و معده كوچك موزي شكلي باقي مي ماند كه جراح اطراف آن را با منگنه جراحي مي بندد. مانند جراحي حلقه معده، عمل اسليو معده نيز با كاهش ميزان غذايي كه فرد در هر وعده مصرف مي كند، موجب مي شود تا فرد زودتر احساس سيري كند و دست از خوردن بكشد.

   باي پس معده

در باي پس معده، جراح معده را به صورت افقي به دو قسمت تقسيم مي كند. سپس بخش بالايي معده را مستقيما به بخش پاييني روده كوچك متصل مي كند.

ساسي باي پس

ساسي باي پس جديدترين روش جراحي لاغري و يك عمل مطمئن براي درمان ديابت و چاقي است. ساسي (sasi) مخفف اسليو و باي پس دراز روده با يك آناستوموز مي باشد. در اين جراحي از هر دو روش باي پس و اسليو معده استفاده مي شود

 

هزينه جراحي لاغري چقدر است؟

هزينه عمل جراحي لاغري با نوع جراحي و مشكلات بيمار رابطه مستقيم دارد. همچنين دستمزد هر جراح مي تواند با توجه به تجربه و مهارت وي با ديگران متفاوت باشد.

در صورتي كه  BMIبيمار بيش از 40 بوده و يا داراي BMI بالاي 35 و مبتلا به يكي از بيماري هاي مرتبط با چاقي باشد بيمه بخشي از هزينه هاي جراحي لاغري را تقبل مي كند. البته براي دريافت هزينه از برخي شركت هاي بيمه، فرد لازم است به آنها ثابت كند كه با هيچ روش غير جراحي ديگري قادر به كاهش وزنش نبوده است

 


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 2140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

انواع روش هاي شيمي درماني :

انواع روش هاي شيمي درماني درحال حاضر به سه روش داخل شرياني و داخل صفاق و خوراكي مي باشد.

شيمي درماني داخل شرياني :

يكي از انواع روش هاي شيمي درماني ، شيمي درماني داخل شرياني است.

شيمي درماني داخل شرياني يعني اينكه داروي شيمي درماني را به شريان تغذيه كننده تومور تخليه كنيم.

با اين روش چون دارو به طور مستقيم وارد تومور شده و ديگر نواحي بدن تحت تأثير داروي شيمي درماني قرار نمي گيرد، مي توان دوز بالاي داروي شيمي درماني را تجويز نمود.

در حالت عادي چون داروي شيمي درماني در داخل رگ محيطي يا مركزي تزريق مي گردد امكان تجويز دوز خيلي بالا وجود ندارد چون بافت هاي سالم بدن تحمل دوز بالاي داروي شيمي درماني را ندارند.

در اين روش با آنژيوگرافي يا رگ نگاري، شريان خون رساننده به تومور را پيدا كرده و داروي شيمي درماني با غلظت بالا را به داخل اين رگ تزريق مي نمايند. اين روش يك تكنيك بسيار تخصصي بوده، همه جا در دسترس نيست.

سرطان اوليه و متاستازهاي كبدي شايع ترين تومورهايي هستند كه به روش شيمي درماني داخل شرياني ممكن است تحت درمان قرار بگيرند.

عوارض شيمي درماني داخل شرياني همانند شيمي درماني داخل وريدي است.

در مورد استفاده از اين روش براي تومور كبدي ممكن است تحريك معده اتفاق بيفتد زيرا خون حاوي مواد شيمي درماني با غلظت بالا از معده نيز عبور مي كند و باعث التهاب درون معده مي شود.

اين عارضه با داروهايي كه پزشك معالج تجويز مي نمايد، قابل كنترل است.

شيمي درماني داخل صفاقي :

اين روش براي تومورهاي پيشرفته داخل شكم استفاده مي گردد.

در اين فرايند داروي شيمي درماني كه گرم شده است به داخل شكم و فضاي صفاق تزريق مي گردد.

مهمترين داروهاي شيمي درماني كه در اين روش استفاده مي شوند، ميتومايسين و سيس پلاتين هستند.

اين روش براي تومورهايي كه در داخل شكم پخش شده و با جراحي امكان برداشتن كامل آنها وجود ندارد، مورد استفاده قرار مي گيرد.

شايع ترين سرطان ها كه ممكن است اين روش جزيي از فرايند درمان شان باشد، سرطان آپانديس و سرطان تخمدان هستند.

بعد از جراحي و برداشتن حجم اصلي تومور توسط جراح، داروي شيمي درماني كه كمي گرم شده است وارد فضاي صفاق مي گردد و چون به گردش خون دسترسي ندارد دوز بالاتري از داروي شيمي درماني را مي توان به داخل صفاق تجويز نمود.

شيمي درماني خوراكي :

در طي چند سال اخير، شيمي درماني خوراكي در پروتكل هاي درمان سرطان جايگاه ويژه اي پيدا كرده است.

مزيت اصلي اش اين است كه بيمار نيازمند حضور در بيمارستان و كلينيك هاي شلوغ انكولوژي نيست.

در ضمن عوارض تزريق وريدي و احتياج به رگ گيري هاي مكرر نيز كاهش پيدا مي كند.

انچه مسلم است يكي از عوارض داروهاي شيمي درماني ريزش مو است كه در هر سه روش تفاوتي نمي كند.

برخي از بيماران براي حفظ روحيه واعتماد به نفس خود اقدام به تهيه كلاه گيس طبيعي  ميكنند.



:: موضوعات مرتبط: سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 1366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

درمان هدفمند (تارگت تراپي) در شيمي درماني چيست و چه جايگاهي دارد؟

 درمان هدفمند درشيمي درماني  در اكثريت موارد با يك خصيصه مشخص در سلول هاي تومورال تجمع پيدا مي كند .

در نتيجه، ساير سلول هاي بدن كه اين خصوصيات مشخص را ندارند كمتر تحت تأثير دارو قرار خواهند گرفت.

 چندين گروه از درمان هدفمند درشيمي درماني شناخته شده اند كه عبارتند از:

 مهار كننده هاي رگزايي :

 سلول هاي سرطاني كه رشد پيدا كرده، از محل اوليه خود به ديگر نواحي بدن انتقال و گسترش پيدا مي كنند نيازمند داشتن عروق خوني مي باشند.

داروهايي كه به عنوان مهاركننده هاي رگ زايي شناخته مي شوند، بر عليه تشكيل عروق خوني جديد عمل ميكنند.

در نتيجه سلول هاي سرطاني قادر به رشد و گسترش در بافت ها نمي باشند.

 مهار كننده هاي آنزيم :

 بعضي از آنزيم ها يا پروتئين ها در سطح يا درون سلول وجود دارند كه باعث رشد سلول هاي سرطاني خواهند شد.

اينها گاهي داروهاي با مولكول كوچك ناميده مي شوند.

اين دسته داروها با مهار اين پروتئين ها از تحريك رشد سلول هاي  تومورال جلوگيري ميكنند.

بدين ترتيب رشد آنها را متوقف مي كنند.

گاهي اوقات داروهاي هدفمند در كنار داروهاي شيمي درماني استاندارد براي بيمار تجويز ميشود.

درمان هاي هدفمند بر روي سلول هاي خوني تأثير خاصي ندارند.

در نتيجه در صورتيكه به تنهايي استفاده شوند انجام آزمايش خون ضرورت ندارد.

ولي اين دسته داروها عوارض ديگري از قبيل تب، واكنش آلرژيك، بثورات پوستي، و تغييرات فشار خون را ممكن است در فرد بيمار ايجاد كنند.

بيمار  ممكن است داروهايي را براي برطرف كردن اين عوارض استفاده كند.

استفاده از هرگونه دارويي كه به منظور كاهش اين عوارض درنظر گرفته ميشود بايد زير نظر پزشك و با اطلاع وي باشد.

استفاده سرخود از داروها در طي شيمي درماني نه تنها به بيمار كمك نميكند بلكه خطرات احتمالي را متوجه بيمار ميكند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 1576
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

براي اينكه بهتر بتوانيم باسرطان مبارزه كنيم قبل ازهرچيز بايد سرطان را بشناسيم.

سلول واحد اساسي و ساختماني حيات است.

سلول همانند كيسه اي حاوي پروتئين ها، اسيدهاي چرب، كربوهيدرات ها و ماده حيات به نام دي ان اي (DNA) مي باشد.

قابليت رشد، تكثير و همانندسازي از ويژگي هاي سلول هاي زنده است.

به صورت طبيعي، سلول ها رشد مي كنند و تقسيم مي شوند تا سلول هايي جديد را كه مورد نياز بدن است، تشكيل دهند.

زماني كه سلول ها پير مي شوند، مي ميرند و سلول هاي جديد جاي آنها را مي گيرند.

ساختار ژنتيكي هر سلول سرعت رشد، تقسيم و زمان مرگ آن را تعيين مي كند.

در حالت طبيعي، جايگزيني سلول هاي فرسوده با سلول هاي جوان از يك برنامه منظم تبعيت مي كنند .

فرايند رشد و تجديد سلولي به طور ثابت در بدن اتفاق مي افتد.

گاهي، اين روند طبيعي، به شكلي اشتباه پيش مي رود.

سلول هاي جديد زماني كه بدن به آنها نياز ندارد، ايجاد مي شوند و سلول هاي قديمي، زماني كه بايد از بين بروند، نمي ميرند.

اين سلول هاي اضافي مي توانند يك توده بافتي به نام زائده يا تومور را تشكيل دهند.

 

جهش زنتيكي و سرطان :

 

سرطان نوعي بيماري است كه در آن سلول ها توانايي تقسيم و رشد عادي خود را از دست مي دهند .

اين موضوع منجر به تسخير، تخريب و فاسدشدن بافت هاي سالم مي شود.

بيش از ۱۰۰ نوع سرطان شناسايي شده است و اين سرطان ها در هر قسمتي از بدن مي تواند تظاهر پيدا كنند.

مرگ ناشي از سرطان در سال ۲۰۰۸، ۷/ ۶ ميليون نفر بوده است .

اين تعداد۱۳٪ از كل مرگ و مير در آن سال در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.

قبل از سرطاني شدن سلول ها تعدادي اشتباه در كدهاي ژنتيكي رخ مي دهد كه اين اشتباهات را نقص يا جهش ژنتيكي مي نامند.

بيشتر اين جهش هاي ژني به دليل مواجه با مواد سرطان زا يا اشتباهات سلول ها در زمان كپي كردن اطلاعات ژنتيكي، قبل از تقسيم سلولي، در طول زندگي رخ مي دهند.

 

سن ابتلا به سرطان معمولا چه زماني است؟

 

بسياري از اين سلول ها توسط سيستم ايمني بدن از بين مي روند.

بنابراين معمولا ساليان زيادي طول مي كشد تا تعداد جهش ها و اشتباهات ژنتيكي آنقدر زياد شود تا منجر به وقوع سرطان گردد.

از اين رو سرطانها اكثرا در سنين بالا پديد مي آيند .

عموما خطر ابتلا در سنين جواني بسيار كمتر از سنين ميانسالي و پيري است



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 1342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از مهم ترین موضوعاتی که بعد از ساخت استخر و تاسیسات جکوزی دارای اهمیت می باشد تعمیرات و نگهداری استخر در
طول زمان استفاده و کاربری از استخر و سونا می باشد.

j2


موارد مهم در نگهداری استخر سونا و جکوزی به شرح ذیل می باشد.

 

بعد از آب گیری استخر چند مورد از جمله دمای آب و نیز مواد شیمیایی آب مورد اهمیت می باشد . در استخر های عمومی ایران معمولا دمای آب استخر را بر روی ۲۹ درجه تا ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم می نمایند.
مواد شیمیایی که به آب استخر اضافه می کنند به ترتیب کلر ، سولفات آلومینیوم ( زاج ) و سولفات مس ( کات کبود )
می باشند.
بعد از آب گیری استخر کلیه پمپ های تصفیه استخر و پمپ گرمایشی آن را در حالت روشن قرار داده و اجازه می دهیم به مدت ۲۴ ساعت آب استخر از فیلتر ها عبور کند در طول این زمان اگر طراحی به صورت اصولی صورت گرفته باشد باید کل آب استخر ۴ بار از سطح فیلتر عبور کند و مواد اضافه خود و کدری ها را بر سطح سیلیس های فیلتر بگذارد. بعد از روشن کردن پمپ ها سیستم را چک می کنیم به این گونه که از هواگیری فیلتر تصفیه و مبدل های گرمایشی اطمینان حاصل کرده که آب استخر جریان کامل را داشته باشد و می تواند بعد از روشن نمودن پمپ ها به سطح استخر رفته و جریان آب را از پاشش نازل های استخر مشاهده نمود.

 


بعد از روشن نمودن پمپ ها نوبت به تزریق کلر به آب استخر می رسد :

 

اگر از کلر پودری استفاده می کنیم باید کلر را در یک بشکه با آب حل کرده و اجازه دهیم تا لرد کلر در کف بشکه ته نشین شود. این کار برای کلر های با پایه کلسیم در کلر است، تا بجای ایجاد شفافیت در آب، باعث ایجاد کدری و اصطلاحا دوغی شدن آب نشود.
بعد از ته نشین شدن کلر یک مایع تقریبا شفاف مایل به زرد به دست می آید . حال می توان این کلر را به آب استخر اضافه کرد. روش درست تزریق کلر به آب استخر توسط پمپ های کلر زن و دوزینگ پمپ ها صورت می گیرد. پمپ کلر زن را روشن میکنیم و اجازه میدهیم کلر به آب استخر اضافه شود و بعد به وسیله ی تستر مقدار کلر را اندازه گیری می کنیم . در زمان راه اندازی بهتر است مقدار کلر داخل آب را از حد مجاز به مدت ۱ روز بالا تر نگهداریم (۴PPM) این کار باعث از بین رفتن باکتری های داخل آب می شود ولی باید این نکته را توجه کنیم که در زمان استفاده شنا گران مقدار کلر محلول در آب نباید از PPM2 تجاوز کند زیرا باعث ایجاد حساسیت های پوستی برای شناگران می شود.
بعد از ۲۴ ساعت تست کلر را انجام داده و کلر آب را اندازه گیری می کنیم و دمای آب استخر را اندازه گیری کرده اگر به حد مناسب رسیده بودند می توانند شنا گران از استخر استفاده کنند.


:: موضوعات مرتبط: طراحی و ساخت استخر شنا , ,
:: بازدید از این مطلب : 1661
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ساخت استخر و آشنایی با روش های اجرا و استاندارد های ابعاد استخر

طراحی و ساخت استخرهای شنا امروزه تابعی از استاندارد های موجود در مهندسی ساختمان می باشد.
بر اساس کاربرد استخرهای خانگی در اشکال هندسی مختلف طراحی می شوند و بیشتر از رعایت استانداردهای سازه،رضایت کارفرما باتوجه به فضای محدود ساختمان از حیث معماری موردنظراست.
در ساخت استخرهای عمومی و حرفه ای نیز با توجه به امکانات در نظر گرفته شده مطابق اهداف کارفرما،توجه به استانداردهای موجود الزامی میباشد.
بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداری ها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر همین اصول است.
بطور کلی در طراحی سازه مخزن استخرها از بتن های مسلح با آرماتور بندی صحیح می باشد که در آنها نحوه توجه طراح و سازنده به اجرای آب بندها و درزهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تا سیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
یکی از مهمترین دلایل اهمیت رعایت اصول ذکر شده ، این است که در صورت وجود احتمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احتمال نشت مخزن استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جنبی استخر وجود دارد.
تعریف استخر
محل نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزش های آبی را استخر می نامند و تفاوت اساسی استخر های شنا با سایر شناگاهای و امان آبی در حدود و اندازها از سویی و کیفیت آب مصرفی آن از سوی دیگر است .
انواع استخر شنا
بطور کلی استخر ها را در دو نوع روباز و سرپوشیده طبقه بندی نمود و همچنین نوع کاربری آنها نیز دسته بندی دیگری را موجب می شود مانند استخرهای شنای قهرمانی ، استخر های تفریحی ، بهداشتی و درمانی که معمولاً همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا و یا واحد های بدنسازی است .اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد واندازه هایی باشد که در زمره استخر های استاندارد قرار گیرد.

ابعاد ساخت سازه و بدنه استخر
استخر های استاندارد با ابعاد زیر ساخته می شوند .
الف : ۲۵*۱۳.۵ متر ( در بعضی اماکن ورزشی ابعاد ۳۰* ۱۰ متر وجود دارد )
ب : ۳۳* ۱۶ متر
پ : ۵۰* ۲۵ متر یا ۵۰ *۲۱
عمق استخر ها بسته به نوع کاربردی متفاوت است و معمولاً بصورت زیر است .
الف : استخر های تعلیماتی ، مخصوص مبتدیان که معمولاً از عمق ۷۰ سانتیمتر تا ماکزیمم ۱۲۰ سانتیمتر است .
ب : استخرهای شنای عمومی ، قابل استفاده افراد مسلط به فن شنا از عمق ۱۲۵ سانتیمتر تا عمق ۳۵۰ سانتیمتر
پ : استخرهای شنای قهرمانی ، برای شنا و مسابقات از عمق ۱۸۰ سانتمتر تا ۴۵۰ سانتیمتر ، برای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق ۱۰ متر نیز ساخته میشود.
ج : استخر های واترپلو ، برای مردان ۳۰*۲۰ متر با عمق ۱.۸۰ و برای بانوان ۲۵*۲۰ متر.

ساختمانهای استخر : طراحی استخر های شنا امروزه تابع استاندارد مهندسی ساختمان و مهندسی محیط زیست می باشد .بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداریها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر هممین اصول است . در طراحی ساختمان مخزن استخرها نوع بتن ، نحوه آرماتور بندی ، نحوه اجرای آب بندها و درزهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تاسیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است . زیرا در صورت وجود احتمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احتمال نشت تانک استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جانبی استخر وجود دارد .



:: موضوعات مرتبط: طراحی و ساخت استخر شنا , ,
:: بازدید از این مطلب : 2097
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()