نوشته شده توسط : رعنا

لاپاراسکوپی یا (Laparoscopy) به یک فرآیند و پروسه جراحی گفته میشود که برای تشخیص و درمان اختلالات، مشکلات و بیماری های اندام های داخل شکم و حفره لگن مورد استفاده قرار میگیرد

چرا و در چه مواقعی از لاپاراسکوپی استفاده میشود؟

از این پروسه علاوه بر درمان شرایط پزشکی مختلف، به منظور تشخیص مشکلات، اختلالت و بیماری های حفره شکم و حفره لگن استفاده میشود. زمانی که پزشکان و متخصصان نتوانند با تست های رایج تشخیصی (مثل سی تی اسکن یا سونوگرافی) مشکل بیمار را تشخیص دهند، می‌توانند با کمک این عمل به مشاهده دقیق موضع داخل شکم و لگن پرداخته و با دید بهتری به جستجوی مشکلات و علل احتمالی بیماری شخص بپردازند. از این عمل به منظور درمان مشکلات زیر نیز استفاده میشود:

·         برداشتن آپاندیس ملتهب

·         درمان و برداشتن کیسه صفرا به دنبال عفونت شدید، تشکیل سنگ یا ترکیدن آن

·         درمان جراحی مشکلات کبد و لوزالمعده، روده های بزرگ و کوچک،طحال، معده و سایر ارگان های لگن و شکم

·         انجام عمل لاغری اسلیو معده

·         عمل لاغری بای پس معده

·         عمل بالون گذاری و حلقه

·          سایر اعمال جراحی چاقی

 

در عمل جراحی لاپاراسکوپی چه میگذرد و این عمل چگونه انجام می‌شود؟

 

لاپاراسکوپی در اغلب موارد یک پروسه سرپایی است. به این صورت که شما قبل از انجام عمل لازم نیست از قبل (مثلا شب قبل از عمل) در بیمارستان بستری باشید و بعد از اینکه هوشیار شده و مورد ارزیابی قرار گرفتید میتوانید همان روز به خانه بروید.

آماده شدن برای لاپاراسکوپی

 

قبل از انجام هر عملی بیمار یا مددجو باید خود را برای آن آماده کند. علاوه بر آمادگی روحی و روانی، شخص موظف است تمام ملاحضات و توصیه های پزشک را رعایت کند و موارد زیر را با پزشک خود درمیان بگذارد.

·         تمام داروهای مصرفی

·         سابقه بستری شدن یا عمل قبلی

·         سابقه حساسیت به دارو، ماده غذایی یا شرایط خاص

·         سابقه خانوادگی بیماری (مثلا دیابت، چاقی مفرط، بیماری قلبی و عروقی و …)

·         هر گونه بیماری که به آن مبتلا بوده یا هستید

قبل از انجام عمل لاپاراسکوپی چه آزمایش هایی باید گرفته شود؟

 

هرچند که نوع آزمایش های درخواستی باید توسط پزشک جراح شما (برای مثال جراح لاغری ) و بر اساس وضعیت شما مشخص شود، اما به طور معمول ممکن است لازم باشد آزمایش ها و تست های زیر را انجام دهید:

·         تست خون (شمارش کامل سلول های خونی)

·         آزمایش ادرار

·         الکتروکاردیوگرام قلب (نوار قلب)

·         اشعه ایکس از قفسه سینه

·         سونوگرافی با امواج اولتراسونیک

·         Ct یا همان سی تی اسکن

·         در برخی موارد ام آر آی



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 855
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

تغییرات بدن در سرطان شامل تغییرات در سیستم ایمنی

سیستم ایمنی از بدن در مقابل بیماری هایی که روزانه با آن ها مواجه می شویم و حتی ممکن است به آن مبتلا شویم و هم چنین عفونت هایی که مشکلات زیادی برای ما به وجود می آورند، حفاظت می کند. وقتی مبتلا به سرطان می شوید و یا در طول دوره درمان آن هستید ، گاهی سیستم ایمنی بدن شما تضعیف می شود.

برای جلوگیری از تغییرات سیستم ایمنی بدن در هنگام سرطان نیز برخی از سلول های سیستم ایمنی بدن می توانند سلول های سرطانی غیر طبیعی را تشخیص دهند و آن ها را از بین ببرند. اما متاسفانه ممکن است این راه برای خلاص شدن از شر سرطان به طور کامل کفایت نکند.

تغییرات پوستی در سرطان

همانطور که گفته شد، در بیماری سرطان در طول دوره بیماری و یا در طول دوره درمان، تغییرات بدن در سرطان شامل تغییراتی در اندام های شما ایجاد می شود که یکی از آنها تغییرات پوستی است. بیماری سرطان تغییراتی را در پوست و ناخن ایجاد خواهد کرد ، اما نگران این قضیه نباشید زیرا می توانید با تیم های مراقبت بهداشتی تماس گرفته و این مشکلات را برطرف کنید.

مشکلاتی که در طول دوره درمان بیماری سرطان ایجاد می شود مواردی است از جمله: در طول دوره پرتو درمانی و شیمی درمانی اغلب بسیار خفیف هستند ولی گاه در پرتو درمانی به دلیل اینکه اشعه به پوست تابیده می شود احساس خارش ، قرمزی و گاهی تیرگی را می کنید. حتی ممکن است زخم هایی بر روی پوست ایجاد شود.

تغییر در مو پس از ابتلا به سرطان

باید بدانید که در زمان ابتلا به سرطان و نیز در طول دوره درمان آن دچار ریزش مو خواهید شد. ریزش مو یکی از سخت ترین و ناراحت کننده ترین بخش های تجربه بیماری سرطان است، البته این را هم اضافه کنم ممکن است بعضی سرطان ها باعث ایجاد ریزش مو نشود، ولی در اکثر مواقع این اتفاق رخ می دهد. این که شخصی خود را بدون موی سر و ابرو تصور کند خیلی وحشتناک است ولی در اغلب موارد افرادی که در حال درمان هستند و شیمی درمانی می شوند افردی بدون مو ، ابرو و مژه هستند. این بخش سخت ترین قسمت بیماری سرطان است که بعضی افراد تجربه می کنند. اما اگر این موضوع برای فرد مبتلا به سرطان خیلی ناراحت کننده باشد می تواند قبل از شروع شیمی درمانی اقدام به خرید کلاه گیس شیمی درمانی کند. ( توجه کنید استفاده از کلاه گیس ارزان با الیاف مصنوعی می تواند برای پوست حساس افرادی که تحت شیمی درمانی هستند آزار دهنده باشد )

تغییرات بدن در سرطان شامل تغییر اندام های گوارشی

مشکلات مختلفی در اندام های گوارشی در افراد مبتلا به سرطان ایجاد می شود. به طور مثال، مسائل مربوط به هضم غذا در افراد مبتلا به سرطان یکی از مشکلاتی است که وجود دارد زیرا مشکلات گوارشی می تواند توانایی بیمار در هضم غذا را مختل کند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 1039
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

دلیل درد ایمپلنت دندان چیست؟

به خاطر انجام این عمل، متخصص ایمپلنت مجبور است که از دریل یا وسایل دیگر استفاده کند. عروق عصبی و خونی و بافت نرم و حتی بافت استخوانی در این عمل درگیر هستند. بنابراین طبیعی است که لثه ها واکنش نشان میدهند و ما در مجموع ممکن است درد را تجربه کنیم. بنابراین دلیل درد بعد از ایمپلنت دندان دستکاری بافت لثه و فک است.

درد کاشت ایمپلنت نسبت به درد کشیدن دندان بسیار کمتر است

اینکه برخی بیماران به خاطر انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان هراس داشته باشند یا بترسند کاملا طبیعی است. اما خوشبختانه با وجود تکنولوژی های جدید در حوزه دندانپزشکی و به لطف داروهای بیحس کننده دیگر، نباید از درد ناشی از ایمپلنت دندان هراس داشته باشید. بنابراین از آنجا که حین انجام عمل به بیماران دارو داده شده، دیگر به آن صورت دردی را تجربه نمی کنند و حین عمل آرامش دارند. به گونه ای که این بیماران معتقدند درد ایمپلنت دندان بسیار کمتر از درد  کشیدن دندان عقل است.

درمان درد ایمپلنت دندان با بیحسی موضعی

                                          

برای انجام بسیاری از اعمال جراحی دهان و دندان از بیحسی  موضعی استفاده میشود. این بیحسی با کمک برخی داروها و از راه تزریق مستقیم به ناحیه مورد نظر صورت میگیرد. در خصوص کاشت ایمپلنت نیز؛ قبل از اینکه عمل شروع شود، جراح دهان و دندان با داروی بیحسی ناحیه ای که قرار است ایمپلنت کاشته شود و اطراف آن را بیحس میکند. حین ورود سوزن به داخل لثه احتمالا کمی درد تجربه خواهید کرد. اما بعد از اثر کردن دارو دیگر چیزی حس نخواهید کرد. اما میتوانید فشار دریل بر روی دندان ها و فک را حس کنید (بدون احساس درد)

 

راه های  تسکین درد ایمپلنت

 

بعد از اینکه عمل جراحی شما به اتمام رسید، ایمپلنتولوژیست به شما توصیه هایی درباره مراقبت های پس از عمل شامل شیوه های کنترل درد ارائه خواهد داد. برای اینکه بتوانید بهتر درد بعد از عمل را مدیریت کنید موارد زیر را دنبال کنید

·         تمام توصیه ها و نکته های ارائه شده توسط متخصص ایمپلنت دندان را مو به مو انجام دهید

·         داروهای مسکن تجویزی را تهیه کرده و به موقع بخورید

·         برای کنترل بهتر درد دندان از کمپرس یا کیسه آب یخ استفاده کنید

·         در صورت نیاز با کمک آب نمک لثه های خود را بشویید

·         تا مدتی غذا یا نوشیدنی سرد یا خنک نیز بخورید

·         طبق معمول به موقع مسواک بزنید و حتما نخ دندان بکشید



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 848
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ریزش مو اتفاق بسیار ناخوشایندی است و به نظر نمی‌رسد هیچکس از این ریزش استقبال کند. بنا به دلایل مختلفی موها می‌ریزند و تعداد زیادی از افراد همواره تحت تاثیر ریزش مو هستند. یکی از عللی که می‌تواند باعث بروز چنین اتفاقی شود، انجام عمل جراحی لاغری است.

ریزش مو و شدت آن در انواع عمل های لاغری

به طور کلی در اغلب پروسه های جراحی لاغری  شاهد ریزش جزئی مو هستیم. برای مثال عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده دو نمونه  از اعمالی هستند که برخی بیماران پس از انجام آن ها دچار ریزش مو میشوند. عملی مثل باندینگ یا حلقه معده نیز ریزش مو دارد، اما در مقایسه با دو روش ذکر شده به میزان بسیار اندک و در مدت زمان کمتری این اتفاق رخ میدهد.

اصلا چرا ممکن است بعد از عمل لاغری با ریزش مو مواجه شویم؟

نتیجه تحقیقات اخیر نشان میدهد که دو عامل بسیار بسیار مهم یعنی استرس فیزیکی و جسمی، و از دست دادن سریع وزن، میتوانند باعث شیف یا جابجایی مسیر انتقال مواد مغذی به ارگان های حیاتی تری مثل مغز، کلیه ها، کبد  و … شود.

۴ روش پیشگیری از ریزش مو بعد از عمل جراحی اسلیو

در این مقاله ۴ روش ساده پیشگیری از ریزش مو بعد از اعمالی مثل اسلیو معده و بای پس معده ذکر شده اند. با دنبال کردن این ۴ مورد، دیگر بعد از عمل با ریزش مو مواجه نمیشوید و یا این ریزش کاهش میابد.

·        پروتئین، پروتئن و پروتئین!

پروتئین یک ماده بسیار مغذی و بسیار کاربردی برای بدن ما است. این ماده فوق العاده، در ساخت و نگهداری بسیاری از ساختارهای بدن ما مثل سلول های پوست و مو مشارکت دارند. حداقل میزان مصرف روزانه پروتئین برای بدن ۶ گرم است. چنانچه کمتر از این مقدار پروتئین دریافت کنیم موها نازک شده و حتی میریزند. برای اینکه بعد از عمل جراحی با ریز مو مواجه نشوید حتما به تمام وعده های غذایی خود مقادیری پروتئین اضافه کنید.

·        مکمل ویتامین یادتون نره!

کمبود بسیاری از مواد مغذی میتواند باعث ریزش مو شود و مصرف ویتامین میتواند بسیاری از این کاستی ها را برطرف کند. بنابراین به مکمل های ویتامینی مخصوصا ویتامین های خانواده B به چشم دارو نگاه کنید. زیرا میتوانند به بهبود سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کنند. تمام مکمل های ویتامینی و لاغری خود را زیر نظر متخصص و جراح لاغری خود دست کم از دو هفته قبل از عمل مصرف کنید.

·        آهن بسیار بسیار بسیار مهمه!

اگر با گذشت ۷ ماه پس از عمل اسلیو یا بای پس معده همچنان ریزش مو داشتید باید سطح آهن بدن خودتان را چک کنید. آهن یکی از مواد ریزمغذی مورد نیاز بدن است که کمبود آن میتواند باعث ریزش مو شود.

·        زینک رو هم امتحان کنید!

 

اگر به هر دلیلی روش های بالا را امتحان کردید ولی هنوز ریزش مو دارید (که احتمال ۹۰ درصد با امتحانشون دیگه ریزش مو نخواهید داشت) سعی کنید که زینک یا همان (روی) را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. زینک یک ماده بسیار مهم و ارزشمند در رشد و حفظ سلامتی پوست است



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 817
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

در این مقاله به مقایسه کاشت مو و استفاده از کلاه گیس می پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را مورد بحث قرار می دهیم . از قدیم بسیاری از افرادی که دچار ریزش موی سر شده بودند، به دنبال خرید کلاه گیس زنانه یا مردانه بودند و به دنبال اطلاع از بهترین و ارزان ترین قیمت کلاه گیس طبیعی بودند.

با ورود تکنیک های مختلف ترمیم مو و کاشت مو، میزان محبوبیت و استفاده از کلاه گیس، مرتب کمتر شد ولی همچنان عده ای در جهان هستند که به جای استفاده از عمل کاشت مو و یا روش های دارویی درمان ریزش مو، از کلاه گیس استفاده می کنندهم چنین بسیاری از افرادی که به علت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی دچار ریزش مو شده اند برای درمان موقت ازکلاه گیس شیمی درمانی استفاده می کند.

چرا عمل کاشت مو:
عمل کاشت مو نسبت به استفاده از کلاه گیس ها مزایای بسیاری دارد از جمله اینکه نتایج آن دائمی و کاملا طبیعی هستند و از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است.

ترس از معلوم شدن کلاه گیس:
بسیاری ازافرادی که همیشه از کلاه گیس طبیعی یا مصنوعی استفاده می کنند ، می گویند که همیشه از این ترسرا دارند که هنگام وزش شدید باد، کلاه گیس آنها را باد ببرد. چنین اتفاقی می تواند یک حادثه هنده دار را رقم بزند . یا اگر کسی به سرشان دست بزند، براحتی متوجه می شود که وی کلاه گیس بر سر دارد و همچنین این افراد در زمان شنا در مکان هایی مانند استخر و یا دریا به مشکل برمی خورند و کلاه گیس را باید از سر در آورند.

طاسی:
شاید لازم باشد که این نکته را یاداوری کنیم کنیم که استفاده از کلاه گیس می تواند موجب طاسی سر شود و این مسئله یکی از عوارض و معایب کلاه گیس در مقایسه با کاشت مو است. این مسئله به دلیل چسباندن و اتصال لایه زیرین کلاه گیس به سر اتفاق می افتد. این نوع طاسی ناشی از استفاده از کلاه گیس، "traction alopecia" گفته می شود.

استفاده از کلاه گیس:
در برخی از افرادی که دچار ریزش موی موقتی و نه دائم، هستند شاید استفاده از کلاه گیس چندان ایرادی نداشته باشد هر چند که در این حالت هم این کار توصیه نمی شود. برای مثال زنانی که زایمان کرده اند، افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و یا بیماران و افرادی که دچار بیماری های خاص هستند.

نتیجه پایانی:

در پایان اینکه به هر دلیلی که افراد دچار ریزش موی سر، کم پشت شدن موها و یا طاسی منطقه ای می شوند، بهتر است در ابتدا به یک کلینیک کاشت مو مراجعه کنند تا پس از بررسی های اولیه و معاینات، بهترین درمان برای بازگرداندن موهای از دست رفته، توسط پزشک کاشت مو برای آنها تجویز شود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , بیماری های شایع , ,
:: بازدید از این مطلب : 832
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از شایع ترین مشکلاتی که ایمپلنت دندان می تواند داشته باشد بحث لق شدن و از دست دادن دندان ایمپلنت می باشد که ذهن دارندگان دندان ایمپلنت را به خود مشغول کرده است. در این مقاله باهم به مرور عوامل لقی و از دست دادن دندان ایمپلنت خواهیم پرداخت.

اساسی ترین دلایل لق شدن و از دست دادن دندان ایمپلنت

·         شل شدن پیچ در پروتزهای ایمپلنت

یکی از عمده ترین مشکلاتی که ممکن است برای دندان ایمپلنت شده ایجاد شود شل شدن پیچ Abutment است. این پیچ در واقع پیچ محافظ  روکش دندان  است. اما جایی برای نگرانی در مواجه با این مشکل وجو ندارد. چرا که این پیچ ها به راحتی قابل تهیه بوده و در مواقع لزوم می توانند دوباره سفت شده و یا در صورت نیاز تعویض شوند. اگر شل شدن پیچ Abutment جدی گرفته نشود ممکن است مشکلات حادتر برای بیمار ایجاد کرده و حتی موجب آسیب دیدن روکش ایمپلنت یا شکسته شدن آن شود. 

·         پایین بودن تراکم استخوان فک

یکی از عوامل مهم دیگر در لق شدن و از دست دادن دندان ایمپلنت پایین بودن تراکم استخوان فک است. با توجه به اینکه عمل ایمپلنت ، دندان مصنوعی را بر روی استخوان فک متصل می کند پس می توان گفت برای گرفتن نتیجه مطلوب از کاشت ایمپلنت و پیش از جای گذاری دندان مصنوعی می بایست کیفیت و تراکم استخوان بیمار به دقت سنجیده شود.

 

  • زاویه نامناسب در هنگام جایگذاری پایه ایمپلنت

 

از دیگر موارد لق شدن و از دست دادن دندان ایمپلنت زاویه نامناسب آن است. چنانچه در هنگام کاشت دندان ایمپلنت زاویه جایگذاری نادرست باشد در اثر جویدن غذا و با توجه به نیرویی که بر پایه وارد می شود این نیرو به مرور سبب شل شدن پیچ ایمپلنت خواهد شد.

پس برای انجام ایمپلنت دندان مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی مناسب و متخصص ایمپلنت ماهر سبب خواهد شد ایمپلنت موفقیت آمیز صورت پذیرد. موفقیت آمیز بودن این جراحی در اصل باعث می شود که هزینه ای که صرف این درمان می شود از بین نرود و آسیب و لطمه ای به استخوان فک و دندان های مجاور فرد وارد نشود

 

 برخی از این علائم  شل شدن ایمپلنت دندان عبارتند از :

·          درد ایمپلنت دندان 

·         تحلیل رفتن استخوان به صورت محسوس

·         خونریزی هنگام لمس کردن ایمپلنت و یا بافت اطراف آن

 

·         تغییر رنگ لثه و بافت پیرامون دندان ایمپلنت



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 818
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

جراحی لاغری یا Bariatric اصطلاحی است که اشاره به کاهش وزن موثر در افراد چاق دارد. جراحی لاغری تنها یک عمل نیست و چندین تکنیک و پروسه جراحی مختلف را شامل میشود که شایع ترین آن ها جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپیاست . و از مهم ترین انواع جراحی لاغری میتوان اسلیو معده ، بای پس معده و... نام برد. مکانیسم های لاغری در این عمل ها، کاهش حجم معده و کاهش میزان و جذب مواد غذایی یا هر دو هستند. به این شکل که یا گنجایش معده کاهش داده میشود و یا با حذف بخشی از ساختارهایی که عمل جذب را انجام میدهند، به کاهش وزن کمک میشود. مزایای جراحی لاغری زیاد است از جمله این مزایا:

۱. کاهش سریع وزن

شما با انجام عمل به صورت آنی و یکباره وزن از دست نمیدهید، بلکه اضافه وزن خود را به مرور زمان اما به شکلی موثر و اغلب دائمی از دست میدهید. ممکن است در گذشته بارها تلاش کرده باشید که لاغر شوید و هر روشی را امتحان کرده باشید. نتیجه تلاش های گذشته شما احتمالا با شکست مواجه شده و یا وزن کمی از دست داده اید. در مقایسه با روش های دیگر، عمل جراحی لاغری در مدت زمان کمتری وزن شما را کاهش خواهد داد.

۲. بهبود بیماری های در ارتباط با چاقی

  • دیابت نوع ۲
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس
  • آرتروز و یا درد مفاصل
  • سندرم پلی کیستیک تخمدانی (PCOS)
  • افسردگی
  • مشکلات چشمی
  • و میگرن

 ۳. بهبود کیفیت زندگی

با انجام عمل جراحی لاغری کیفیت کلی زندگی شما نیز بهبود خواهد یافت. شما بعد از این عمل یاد می‌گیرید که چطور موثرتر، کمتر و بهتر غذا بخورید که در نتیجه آن وضعیت سلامتی عمومی بدنتان بهتر می‌شود. 

۴. بهبود مسائل روانشناختی در افراد

جراح لاغری با انجام عمل جراحی لاغری به بهبود وضعیت روانشناختی شما کمک می کند. شما پس از آنکه بخش بسیار زیادی از وزن خود را از دست دادید و سبک زندگیتان تغییر پیدا کرد به ناگاه احساس بهتری خواهید داشت و قطعا اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهی داشت.

۵. با انجام عمل جراحی لاغری پول خودتان را پس انداز میکنید!

یکی از مهم‌ترین مزایای جراحی لاغری که کمتر به آن توجه می‌شود، صرفه جویی در هزینه های مالی است. کسانی که چاق هستند با مشکلات زیادی مواجه هستند. دیابت، مشکلات قلب و عروق، فشار خون و … تنها تعدادی از این مشکلات هستند که سالانه هزینه های بسیار بالایی روی دست افراد چاق میگذارند

شاید با خودتان بگویید که هزینه عمل جراحی لاغری  هم بالا است . این حرف درست است اما هزینه های نهایی عدم درمان چاقی بسیار بسیار بیشتر از این حرف ها است و حتی ممکن جان شما به خطر بی افتد! 



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 922
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

اتفاقاتی که بعد از شروع شیمی درمانی برای مو می افتد:

بعضی از افراد کل موهای سرشان و بعضی قسمت هایی از موی سر را از دست می دهند

· افرادی که در حالت طبیعی رشد موی سریع تری دارند بعد از درمان شیمی درمانی نیز سریع تر موهایشان به حالت اولیه بر می گردد

· رشد موها به محض تمام شدن دوره شیمی درمانی شروع می شود

· میزان رشد مو در افراد با توجه به ویژگی های فردی مثل ( نژاد و ین و ...) با یکدیگر متفاوت است.

 

رشد موها بعد از شیمی درمانی

اطلاعات بیشتر در مورد ریزش مو بر اثر شیمی درمانی به فرد کمک می کند تا پس از پایان درمان به رشد مجدد موها کمک کند.

 

۲ تا ۳ هفته بعد از شیمی درمانی موها به شکل کرک های نازک شروع به ظاهر شدن می کند

۱ تا ۲ ماه بعد موهای اصلی با تارهای ضخیم شروع به رشد می کند

۲ تا ۳ ماه بعد رشد موها به اندازه ۲ تا ۳ سانتیمتر می رسد

۶ ماه بعد موها حدود ۲ تا ۳ سانتیتر دیگر رشد کرده و تقریبا تمام کاسه سر را فرا می گیرند. آقایان تقریبا در این زمان موهای شان مثل قبل می شود.

۱۲ ماه بعد از اتمام شیمی درمانی موها حدود ۱۰ سانتی متر رشد داشته و می تواند بروس و شانه شود.

افرادی که تحمل این شرایط برایشان سخت است میتوانند قبل از شروع شیمی درمانی اقدام به خرید کلاه گیش شیمی درمانی کنند.( توجه کنید که استفاده از کلاه گیس ارزان که از الیاف مصنوعی تهییه شده است میتواند برای پوست حساس افرادی که تحت شیمی درمانی هستند آزار دهنده باشد.

 

آیا جنس مو بعد از شیمی درمانی تغییر می کند؟

در بیشتر موارد مو بعد از یک سال دوباره مثل حالت قبل از درمان می شود. در درصد کمی از افراد ممکن است رنگ مو تغییر کرده و موها کمی فر شود. بسته به جنس مو و عواملی که هنوز هم پزشکان دلیل اصلی آن را نمی دانند.

آیا بعد از شیمی درمانی می توان به رشد موها کمک کرد؟

با مراقبت های صحیح می توان بعد از شیمی درمانی موهای سالمی داشت و به رشد و پر شدن آن ها کمک کند. توصیه های زیر مهم است:

نکشیدن موها

بروس نکشیدن زیاد

عدم استفاده از اتوی مو

استفاده نکردن زیاد از سشوار

عدم استفاده از داروهای درمانی مثل مونوکسیدیل مگر فقط طبق نظر پزشک

 

استفاده از روغن های گیاهی پس از مشورت با پزشک



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سرطان و راه های و درمان آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 872
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

اگر یک یا چند دندان شما افتاده باشد، روش‌های متعددی برای جایگزین کردن آنها وجود دارد. یک گزینه‌ی جایگزین برای پل، پارسیل یا پروتز کامل ممکن است ایمپلنت‌های دندانی باشد. ایمپلنت‌ها برای جایگزینی ریشه‌ها و ایجاد تکیه‌گاهی برای دندان‌های مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌ها راحت بوده و مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند. کاشت ایمپلنت دندان غالباً باید با همکاری متخصص ارتودنسی ومتخصص ایمپلنت صورت بگیرد.

 

نقش ارتودنسی در برنامه‌ریزی برای ایمپلنت دندان

ارتودنسی می‌تواند به منظور ممکن کاشت ایمپلنت‌ دندان در برخی موارد خاص ضرروی باشد. زمانی که فضای کافی برای قرار دادن یک ایمپلنت بین دو دندان وجود نداشته باشد یا ریشه‌های دندان در دو طرف فضایی که ایمپلنت باید نصب شود دارای انحراف باشند، حرکات ارتودنسی می‌تواند تنها راه حل موجود برای بیمارانب رای آنکه بتوانند امکان نصب ایمپلنت‌ها را تصور کرده و احتمال موفقیت افزایش یابد، باشد.

 

مزایای انجام ارتودنسی پیش از ایمپلنت دندان

اگر شما با توجه به خواست دندانپزشک قصد انجام درمان ارتودنسی برای اصلاح مال‌الکوژن، بهبود موقعیت دندان‌های مشخص که ظاهر نازیبایی دارند و راست کردن دندان‌های کج را دارید، بهتر است که این روش را پیش از نصب ایمپلنت‌ها در نظر بگیرید. زیرا بعد از نصب شدن ایمپلنت‌ها، دیگر قابل جابه‌جایی نبوده و می‌تواند از انجام اصلاحات ارتودنسی جلوگیری کند

 

ارتودنسی بعد از ایمپلنت

 

در موارد نادری، انجام ارتودنسی بعد از ایمپلنت ممکن است مفید باشد. هنگامی که چندین دندان در یک ناحیه از دندان افتاده باشند،گاهی اوقات برای متخصص ارتودنسی پیدا کردن تکیه‌گاه جهت نصب اتصالات ارتودنسی که برای حرکاتی که می‌خواهد انجام دهد ضروری است، مشکل می‌باشد. در این صورت انجام ایمپلنت می‌تواند تکیه‌گاه محکمی برای قرار دادن اتصالات، سیم‌ها، کش‌ها و غیره فراهم کند. در چنین شرایطی همچنان تصمیم برای کاشت ایمپلنت توسط متخصص ارتودنسی ارجح است تا بتوان بطور مطلوب در مورد محل نصب ایمپلنت برنامه‌ریزی کرد

 

معایب انجام درمان ارتودنسی بعد از ایمپلنت

 

گاهی اوقات بیماری که قبلاً ایمپلنت دندان را انجام داده است، تمایل دارد که اصلاحات ارتودنسی را به منظور بهبود اکلوژن انجام دهد. این امر معمولاً امکان‌پذیر می‌باشد، اما می‌تواند محدودیت‌های خاصی را برای درمان ارتودنسی (ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک) ایجاد کند. بنابراین، از آنجایی که امکان جابه‌جایی ایمپلنت دندانی با هر حرکت ارتودنسی غیرممکن است، می‌تواند از اصلاح دندان‌های خاص با شکل قرارگیری نامناسب جلوگیری کند. یک ایمپلنت را نمی‌توان به سمت جلو، عقب، پایین یا خارج از استخوان به طرف بالا حرکت داد، بنابراین دندان جایگزین شده با ایمپلنت باید همان موقعیتی که در ابتدای درمان داشته است را حفظ کند.بسته به دندان جایگزین شده توسط ایمپلنت، این امر می‌تواند به طرق مختلفی بر درمان ارتودنسی تاثیر بگذارد

 

 



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 893
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

شما بعد از انجام عمل لاغری دیگر تا مدتی بعد از اتمام رژیم غذایی توصیه شده توسط جراح لاغری، نمی‌توانید هرچیزی را مثل سابق بخورید یا بیاشامید. متخصص و جراع لاغری شما، حتما پس از انجام عمل به شما توصیه هایی درباره نحوه مصرف مواد غذایی و در کل داشتن یک رژیم غذایی سالم تا مدتی پس از عمل ارئه خواهد داد.

۸ چیزی که نباید بعد از عمل لاغری به آن‌ها لب بزنید

۱- مواد غذایی عاری از کالری

پس از انجام یک عمل جراحی لاغری مثل اسلیو معده یا بای پس معده و ساسی بای پس  …  حجم معده کم شده، جذب مواد مغذی و درنتیجه مقدار دریافت کالری نیز کم میشود. معده شما دیگر مثل سابق نباید با هر ماده غذایی پر شود. این خوراکی ها شامل انواع شیرینی ها، چیپس ها، چوب شور، کیک برنجی ، پاپ کورن و … میشوند.

۲- الکل

مشروبالت الکلی کالری بالایی دارند و به عنوان بخشی از رژیم غذایی  بعد از جراحی لاغری  توصیه نمی شود.

۳- غذاهای خشک

از آنجا که شما در حین غذا خوردن مایعات نمی نوشید، بهتر است که از مصرف غذاهای خشک اجتناب کنید. 

۴- نان، برنج و ماکارونی

نان، برنج و ماکارونی را تا چند هفته پس از عمل نخورید.  این مواد به دلیل دارا بودن نشاسته،  وقتی مصرف میشوند به درستی از گلو پایین نمیروند و بدون خوردن آب هضم نمیشوند. 

۵- میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر بالا

شما باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی لاغری خود، مقدار زیادی میوه و سبزیجات مغذی مصرف کنید، اما از مصرف سبزیجاتی که حاوی فیبر زیادی هستند خودداری کنید زیرا  دیر هضم هستند.

۶- غذای پر چرب

خوردن غذاهای چرب بعد از عمل لاغری ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شده و از دست دادن وزن در طولانی مدت را با دشواری مواجه کند. علاوه بر این، خوردن خوراکی های چرب میتواند به سندروم دامپینگ نیز منجر شود.

۷- نوشیدنی‌های بسیار شیرین و کافئین دار

مصرف تمام انواع نوشیدنی شکر دار، شربت ذرت یا فروکتوز را باید بعد از انجام عمل لاغری به روش لاپاراسکوپی کنار گذاشت.

۸- گوشت‌های فرآوری شده

رژیم غذایی بعد عمل لاغری باید فاقد هرگونه گوشت فرآوری شده و بی ارزش باشد. بیمارانی که زیر تیغ جراحی لاغری می‌روند باید از خوردن گوشت‌هایی مثل از استیک، گوشت خوک، هات داگ، ژامبون و نمونه‌های مشابه دیگر خودداری کنید



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 756
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 دی 1398 | نظرات ()